Teguran Berhikmah Itu Indah

10/20/2014 oleen 2 Comments

Assalamualaikum..
Dunia di hujung jari, tegur menegur sudah menjadi satu habit abadi. Mencopkan diri sebagai umat Islam sejati yang bertanggungjawab menasihat-nasihati antara sesama saudara. Terkadang boleh juga membawa kepada pengaiban kepada si manusia yang ditegur. Lalu mencetuskan perbalahan. Persoalannya adakah ia teguran atau nasihat yang berkesan. Ingat yang KAU NASIHAT ITU MANUSIA, BUKAN KAYU ATAU ROBOT YANG TIDAK PUNYA ELEMEN YANG DINAMAKAN PERASAAN. Maka teguran atau nasihat biar berhemah dan meninggalkan kesan positif si penerima teguran.

Ini kisah terjadinya pada AKU... Moga boleh membuat kesimpulan dari ini..

KES 1(2011)
Ayah : Ida, tlg masukkan lagu2 nasyid ke tab ayh ni. Transfer dr hp ummi. Hp ummi byk nasyid2..
Aku : Baik ayh..t ite transfer.
Ayah : Tu laa ingt nk mek dr laptop awk je. Xyah nk transfer dr hp umi ke lptop then transfer pulak je tab ayh. (tab ayh xder bluetooth) . Tapi awak tu MANA ADE LAGU NASYID BANYAK2 DALAM LAPTOP/HANDPHONE KAN?AWK BANYAK LAGU2 JER KAN?
Aku : (errkk sentap jap) Yelaaa ayah...

KES 2 (2011)
Ummi : Da... awak nk x tdung bwl ni ..
Aku : Nape bg ite plak ..
Ummi : Awak kn pkai tdung kecik2 ni..
Aku : Blurrpp... Pai ati ckp gtu.. Ingt ite slalu ke pakai tudung kecik (sentap lg)
Kesimpulan:Sgt bijak dan berhemah ayah dan ummi aku memberi nasihatTengss yaa ummi dan ayah walau sentap kit.hakhak

KES 3
Suami: Suke tgk awk pakai tudung jalur2 tu(tudung akel jalur2 sekeliling yg plain bdg 55 tu).
Aku: Knape? Knape? Knape?
Suami: Awk pakai tudung jalur2 ni lagi cantik.. "nampak comey..cantik sopan"..
Aku: Heeee 


Kesimpulan: Aku pn suke tgk diri sendri sopan gitu.. kkdg sume dah sopan dah.. Tp bile sembang ngn kwn sekepala ni jd xseiring lak ngn pemakaian. bukan laa maki2 ke pe.. Tp..yelaaa...Alaa kwn2 pn tau camne aku nih.. Tp rase dah leh control kot.. I'll try my best yaa suami! take care u tu yg jauh di mata close to heart  1.4.3.7

Lots of love,
oleen the sinners

2 comments: